VISUELLE FORTÆLLINGER I BØGER, PÅ SKÆRMEN, I BYRUMMET, I UDSTILLINGEN OG PÅ SCENEN

BIOGRAFI
 
TEA BENDIX · Født 1970. Forfatter, grafisk designer, illustrator og performer. Skaber visuelle fortællinger i bøger, på skærmen, i byrummet, i udstillingen og på scenen som koncerter og livetegning.

 

 
 
BAGGRUND
 
Uddannet på Designskolen i Kolding, Linien for Grafisk Design og Illustration 1993, med afgang fra Danmarks Designskoles Institut for Visuel Kommunikation 1996 samt fra Forfatterskolen for Børnelitteratur på Center for Børnelitteratur 2001. Egen tegnestue siden 1998. Om Forfatterskabet: >Forfatterweb
 
 

TEGNERLIV · ET TVÆRÆSTETISK ARBEJDSFELT

Jeg laver fagbøger, formidlingsprojekter, udstillinger, tegninger til TV og livetegning for voksne. Og jeg skaber billedbøgerebøger, workshops, udstillinger, børneradio, børneteater og tegnekoncerter for børn. 

Tematisk bringer det mig mange steder hen. Jeg bliver ustandselig overrasket over hvad mit fag kan bruges til at undersøge. Nye konkrete verdner åbner sig og indbyder til research. Komplicerede emner kan destilleres og finde en syntese. Ofte bliver jeg bedt om at tegne ting man slet ikke kan se - personer ingen har set, byer der ikke findes billeder af, ting der flytigtigt anes i et mikroskop, teologiske emner, blandede følelser, og det der er svært at tale om. Mine kunder er gode til at stille mig overraskende opgaver og sætte mig sammen med betagende fagfolk med alt muligt interessant på hjerte.

Formmæssigt udfordrer jeg altid mit stregudtryk og nye muligheder for hvordan tegninger kan bruges. Jeg arbejder både analogt og digitalt og afsøger forskellige udtryk. Jeg afprøver forskellige måder at bruge tegninger uden for bogmediet, i byrummet fx. I de seneste år interesseret mig for, hvordan man kan bruge tegninger på scenen i samarbejde med dansere eller orkestre. Og sidste år havde jeg pludselig fine oplevelser med at bruge tegninger som interviewform. Mit fag er en evig opdagelsesrejse og det er det jeg allerbedst kan lide ved det.

 

DESIGNPROCES

Store dele af min arbejdsproces handler om at lytte og undersøge med alle sanser vågne. På scenen sker det lynhurtigt i samspillet med musikerne. Ved tegnebordet behøver jeg tid.

Et nyt samarbejde starter altid med en samtale, der indkredser opgaven. Jeg skriver noter og fornemmer mig ind på, hvad det er, der er på spil, hvordan udtrykket kan være og hvilket medie og stregudtryk, der er rigtigt at bruge, og finder langsomt ud af hvad tegningerne kan byde ind med. 

Man må undersøge det ved at gå igang. Jeg skriver tekster, tegner mig ind på nogle visuelle elementer, jeg kan anvende, vender og drejer temaet, fylder væggen op med skitser, vælger ud. Når man læser for at illustrere, får man øjne for en masse fine lag i manuskriptet eller temaet, tusinder af muligheder som man kunne arbejde med, en masse ting man må vælge fra også !!! Gradvist vokser en måde frem, hvorpå tekst og tegning kan supplere og give energi til hinanden. 

Pludselig samler indtrykkene sig, tingene begynder at blive til. Jeg færdiggør illustrationerne, scanner ind, tilpasser detaljer i Illustrator og Photoshop, håndskriver typografien, udfører bogtilrettelægning og design i Indesign, klargør pressemateriale og animerer i After Effects og afprøver hele tiden layoutet for at se, hvordan samspillet mellem de mange dele virker i praksis. Undervejs sender jeg kunden eksempler på, hvad jeg arbejder med. Jeg udfører alle dele af processen fra ide til tryk. Det føles som at moddelere det op. Det er et lykkeligt puslearbejde og det er vigtigt at alle detaljer omkring bogen hænger godt sammen, især hvis det udvikler sig til at blive til mange ting og flytter over i andre medier. 

 

KUNDER

 

Jeg laver bøger for Forlaget Gyldendal, Lindhardt & Ringhof, Forlaget Carlsen, Forlaget Eksistensen og Politikens forlag, Candle Wick Press, Walker Books, The History Press, PR for Teater My, Teater Kriskat, Teaterforeningen Frøken Fracasos Kompagni og Dansk Forfatterforening, workshops på Kulturværftet Helsingør, Kreativt Hus for Børn og Nikolai for Børn, illustrationer for Nationalt Videnscenter for Demens, Historieselskabet og Blixen Prisen, børneradio for Danmarks Radio P2, udstillinger i Vor Frue Kirke København og Nicolai for Børn og går på scenen med Emil de Waal og Spejderrobot, Thomas Sandberg og Steen Håkon Hansen, Concerto Copenhagen, Krudtuglejazz, Moussa Diallo og Dawda Jobarteh, Benita Haastrup og Katrine Suwalsky, Ayi Solomon, Sille & Palle m. fl.

 

JEG ER MEDLEM AF

 

Bestyrelsen for Selskabet for Børnelitteratur IBBY Danmark

 

Design Denmark

Forening for Boghåndværk

Dansk Forfatterforening

Illustratorerne i Dansk forfatterforening

 

 

 

OG

 

 

 

Mor til tre

Og danser historiske danse i > Anello

 
 

SAMARBEJDE

Når vi samarbejder udvikler vi en fælles aftale, 

men for alle projekter gælder ophavsretten

og mine forretningsbetingelser herunder:

Tea Bendix tegner billeder, der glider direkte ind i følelserne. Hendes tegninger minder om noget, man måske har glemt

Anne Middelbo 2017

Bendix' sarte fine streg har en nerve, der gør billedsiden levende og løfter de følelsesmættede karakterer op fra siden og vækker dem til live.

Statens kunstfond 2019

Jeg har i hvert fald aldrig oplevet noget som det, Tea Bendix præsenterede under overskriften: Kan man tegne funk? Sammen med sit lille band af sammenspillede musikere, Sille Grønberg og Palle Windfeldt, opførte hun på en glasplade en række tegninger, streger og prikker, som swingede helt ud i Køge Bugt, så der ikke var et øje eller en numse tør. Det er noget af det sejeste, man kan opleve i billedets verden, når alt går op i en højere enhed

Steffen Larsen 2018

Tea Bendix kan tegne - altså virkelig tegne, så det går lige i hjertet på dig

Ordkraft 2021